Nej eller inte?

Nu är jag precis färdig med att dammtorka i bokhyllan. Det blir så fruktansvärt dammig fort, man kan undra ifall det är så för alla eller ifall det blir värre för oss som har en hårig hund (?) Hur som helst så har vi möblerat om lite i bokhyllan eftersom att Ian river ner det som står på de två nedersta hyllorna. Längst ner har vi nu lite korgar med hans leksaker i och på den andra hyllan nerifrån har vi dvd:er, med andra ord har vi valt att ha saker där som han "får ha" snarare än att ständigt behöva skrika "NEJ!" eller "AJ-AJ!" - det kan verka som att vi är lata men jag tycker att det är lite synd att behöva nej:a honom när han bara är nyfiken på saker som är ofarliga, sedan finns det ju saker som han absolut inte får och där är vi ju konsekventa (såsom att röra tända lampor (och då är det samma med släckta lampor), dvdspelaren, tvn, banka i glasbordet, leka med sladdar o.s.v.). 

Det här har ju föräldrar så olika åsikter om. Vissa föredrar ju att de inte ska ha tillgång till skåp med kastruller/bunkar och dylikt eftersom att barnet då lär sig att det är okej att rota där man inte borde men jag tycker snarare att det är roligt för honom att få känna sig delaktig, mycket ofta när jag lagar mat ställer jag ner en gryta till honom också om han nu sitter på golvet och öppnar ett skåp där det finns lite bunkar. Han blir så nöjd, såå nöjd - och delaktig. Vad tycker ni, om ni tycker något? :-)

 

Ja, en bild på Emil kan ju verka lite Off-Topic men jag sökte faktiskt på "Busigt barn" på Google och fick blandannat upp honom. Tror ju även att Ian kommer att bli en liten Emil, så det passar bra.


Kommentarer
Postat av: Sara A

Jag tycker det låter jättebra att han får vara delaktig. Vi kommer "barnsäkra" här och bara ha framme saker barnet får ha, så att man slipper neja och ajja hela tiden, precis som ni gör! :)



Vem vet, han kanske är framtidens mästerkock lille Ian? :)

2012-05-18 @ 13:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0