Matlagning a la Sofia

Det finns en sak alla borde veta om mig. Det är att jag älskar matlagning. Det är ett ämne som aldrig går ur tiden. Finns alltid något att diskutera när det handlar om mat, iallafall om man diskuterar med mig. Min största inspiration är min mormor som jobbade i kök och lagar världens godaste mat. Ångrar enormt att jag inte utbildade mig till kock, men ingenting är försent. Här delar jag med mig av en god och enkel maträtt..

 

 


 

Du behöver (4 pers)

Köttfärs

Ris

Lök (1st)

Tomater (2st)

Paprika (röd)

Grönsaksbuljong (köpt eller hemmagjord)

Tomatpuré

Krossade tomater

Vitlöksklyfta


Kryddor

Curry

Paprikapulver

Salt

Örtsalt

Cayennepeppar

Svartpeppar


Många smaker, men de gifter sig bra! Jag har inga exakta mått på hur du ska krydda då jag kryddar på måfå. Huvudkryddorna är iallafall Curry och Paprikapulver, så det kan du ha lite mer utav. Annars kryddar du efter eget smak och tycke. Jag föredrar starkt och kryddigt.

Håll köttfärsen lagomt såsig genom att hälla till vatten när det behövs för att hindra fastbränning (den ska inte vara som köttfärssås, utan mer torr). Lägg i tomatklyftorna och paprikan på slutet. Detta serveras blandat med basmatiris och sallad om så önskas. Väldigt gott med en klick creame fraiche till!

 

 

Dagens efterrätt fick bli en jordgubbspaj gjord precis som en orginell blåbärspaj

(hade inga blåbär hemma, så det fick bli jordgubbar)

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0